LOV maak je mee

 

 

 

Terug Foto's Technika Michel Vaillant 6h SPA Abarth Valkenburg BAR 07 Coune Florennes Franquin Oteppe Archief


“VILKEN FIN BIL!” ·

Coune ridders trekken naar het noorden.

In 2002 werd 75 jaar Volvo gevierd. Voor die gelegenheid was ik opgeklommen vanuit het Zuiderse Provence naar het verre Göteborg waar het feestje doorging.  Ik had toen voor ogen dat ik voor de 80ste  verjaardag zou terug komen met de Volvo Coune Cabriolet die ik eerder dat jaar had gekocht en die nog volledig gerestaureerd moest worden.

Jacques Coune

Vijf jaar later was de wagen uiteindelijk klaar en werd hij op een zeer zonnige namiddag in juni voorgereden aan de ontwerper van deze wagen: Jacques Coune (°1924). Het was de bekroning van het restauratiewerk, de kers op de taart. Het was, voor Jacques Coune zelf, een heerlijk weerzien van zijn eigen creatie uit 1963. Er werd veel gebabbeld over het werk en leven van de nog montere meneer Coune. Hij was zeer enthousiast over de restauratie en het oog voor detail waar ze werd mee uitgevoerd.

Jacques Coune approves the restoration

Hij herinnerde zich zeer precies het design en het lijnenspel van deze cabrio. Zijn echtgenote was zeer fier op de verwezenlijking van haar man en liet dit duidelijk blijken. We vertelden over de reisplannen om met de Coune naar Zweden te gaan.We deden een geslaagde ‘open’ rondrit met het echtpaar Coune in het Brusselse groen en zo werd het een onvergetelijke dag voor iedereen.   

Geen grotere zegen dus, dan deze van de meester carrossier zelf, om met deze wagen naar Göteborg te trekken. Twee maanden later was het zover: de VROM meeting is een bedevaart voor de Volvo die-hards. De meeting gebeurt op de terreinen van Volvo in Göteborg. Iedereen die het Zweedse merk een warm hart toedraagt is welkom.

Een tocht naar het noorden, tididididie

En dat maakt ons blij tididididie

Zijn van de partij op woensdag 8 augustus: Geert, Mic de Flitser, Stef (De Wit), Jan Troch uit Aalst en mezelf. Geert heeft vier Volvo restauraties achter de rug, Mic is een gelukkig Volvo XC70 rijder, Stef trotse eigenaar van een Zweedse Ferrari en Jan Troch is de dokter Jeff Hoeyberghs voor menig verroeste of versleten Amazone.  

We hebben gekozen om de XC90 als Brabants trekpaard te gebruiken om de Coune naar Zweden te loodsen. Om de Coune optimaal te kunnen vervoeren gebruiken we een grote gesloten trailer die de wagen perfect beschutting biedt tijdens de reis.

Woensdagmorgen komen we samen om 8.30h en laden de XC90 vol. Ik dacht dat, als ik bagage van de ganse familie voor wintersport kan meenemen in een XC90, ik ook voldoende plaats zou hebben voor 5 eenvoudige jongens die een paar dagen naar Zweden gaan.  Sommige onder ons waren voorzien op alles, tot en met vreselijke uitdroging toe: veel water, schweppes en cola-light.

jacques coune volvo 122s from 1963

De blikjes bier gingen, na diepgaande gesprekken, dus toch mee, alsook de paraplu, het plooi-ligbed, de grote vierkante Samsonite vallies, heel wat fotomateriaal, 2 paar extralange benen (Mic en Stef) en een dozijn remklauwen en remtrommels ‘échange standard’… De XC90 was dus boezjevol geladen. De automatische niveauregeling van de XC90 deed zijn werk perfect. Af en toe werden de benen al eens verlegd om meer comfort te bieden voor de passagiers.  

Maximum snelheid met een trailer van dit kaliber is wettelijk beperkt tot 90km/h en in Duitsland tot 80km/h. Braaf als we zijn zorgt dit natuurlijk voor langere rijtijden. Onze eerste afspraak woensdagavond is in Hamburg met de enige andere gekende eigenaar van een Amazone Coune cabriolet. De GPS satellieten loodsen ons perfect naar de opgegeven straat. Aan het aantal geparkeerde Volvo’s (met en zonder nummerplaten) te zien zijn we aan het goede adres. Een P1800, een 480, een witte Bertoné coupé,… het staat er allemaal.

Liften in Zweden: thumbs up!

Een goedlachse Duitser komt ons spontaan tegemoet. Het binnenrijden van de kleine straat met een trailer –vanhiertotginder- is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Sjtoffel?… Peter?… We schudden elkaar hartelijk voor het eerst de hand na zeer lange tijd een langeafstandsrelatie te hebben onderhouden via telefoon en email. Peter haalt spontaan een mapje te voorschijn en steekt van wal met informatie van zijn Amazon Coune. Oude foto’s, een volledige lijst met onderhoudswerkzaamheden, en straffe verhalen worden bovengehaald. Zo is er het verhaal van een grote omweg om toch maar twee Zweedse schoonheden een lift te kunnen geven in zijn, toen nieuwe, tweedehands Coune: met wederzijdse instemming eindigt de lift met de twee meisjes op een Zweeds strand waar een fles champagne uit de koffer wordt getoverd… Te zien aan de fonkeling in zijn ogen geniet Peter er nog van.  Waardevolle info allemaal die tot de geschiedenis van zijn wagen gaat behoren.

Peter Ahrens Takes a look inside the 122S Volvo Coune Convertible

Als wederdienst doen we de trailer open en laten zijn iets oudere Coune-broertje zien. Ze schillen slechts enkele maanden maar er zijn toch enkele opvallende verschillen.

We worden op onze beurt getrakteerd op een mooie 760 cabrio in de kelders van het gebouw. De motor heeft het recent begeven en nu kan Peter niet met deze wagen naar de VROM gaan. Er staan ook nog enkele oude en nieuwe Bertonés stof te vangen in diezelfde kelders. Meer werk dan dat een man tijd heeft in zijn leven.

We zetten de +6m lange trailer op de parking van de Volvo garage. Geert zegt dat ik mijn rijbewijs C mag gaan afhalen. Ik heb dan vroeger ook veel geoefend met een plastiek pedaalwagentje met assorti aanhangwagen…

Puzzel van duizend stukjes

Nu is het Peter zijn beurt om zijn Coune te tonen. We rijden een eind de stad uit en rijden, plots een klein straatje in. We staan voor een gebouw met grote poorten. Zoals de grot van Alibaba gaat de poort open. Een vermoeide, maar daarom niet minder mooie, blauwe vierpersoons Coune komt te voorschijn. Zonder enige twijfel een echte. Ik neem de wagen onder de loupe en neem tal van foto’s. Het is heerlijk om de wagen eindelijk in het echt te zien. Dit is, naar alle waarschijnlijkheid, de laatste 4 vierpersoons cabrio  die Coune heeft gemaakt. De wagen wordt met de ogen uitgekleed en ik heb weer stof tot nadenken.

Peter and Stoffel unveil the only other Jacques Coune Volvo Convertible

De wagen werd wellicht door zijn eerste eigenaar blauw herspoten na een herstelling van de spatborden. De logootjes met opschrift “Jacques Coune Carrosserie” zijn daardoor verdwenen. Maar wat was de oorspronkelijke kleur? De oorspronkelijke kleur vinden we, tot grote verbazing van de eigenaar, terug aan de voorruit en de bak voor het cabriodak. Hij kan zijn ogen niet geloven. De wagen werd wit aangekocht door Coune en in zijn atelier voorzien van een groene metaalkleur in combinatie met een beige interieur. Mijn prognose was juist. De dag kan niet meer stuk. Dit is alweer een belangrijk stukje in de Coune puzzel.

Vrolijk trekt het gezelschap naar een inheems restaurant. We eten er goed én lekker én lekker goedkoop. We nemen afscheid en trekken naar het Hotel. Jan en Stef besluiten vroeg te gaan slapen. Geert, Mic en ikzelf trekken de stad in om een pintje te gaan drinken. Ook die laatste opdracht hebben we met glans afgelegd.

Hjärtum, here we come

’s Morgens is het vroeg opstaan geblazen. We hebben nog heel wat kilometers voor de boeg en willen zo snel mogelijk naar Göteborg gaan.  Claes Rydholm staat ons op te wachten om de sleutels te geven van een Volvo C70II.

Eens het ontbijt achter de kiezen stellen we vast dat een personenwagen de uitrit van de parking blokkeert. Na wat overleg besluiten we in tegengestelde zin van de eenrichtingsstraat te rijden. It’s the only way out. We hebben geen stukken gemaakt en rijden Hamburg uit richting overzetboot in Denemarken. We krijgen een halfuurtje rustpauze als we aankomen aan de kade. Ondertussen landen er heel wat Italiaanse VROM-gangers aan. Ze zijn sinds maandag al onderweg. Daar doe ik mijn Borsalinohoed voor af! Knappe prestatie.

 De tijd vliegt snel en we kunnen inschepen. We beslissen om op de boot toch maar te eten en zo in de namiddag geen tijd te verliezen. We krijgen een smsbericht van Peter dat we eventueel het museum van Ole Sommer (met een Volvo Special) nog kunnen bezoeken op onze weg naar Malmo, maar bleek dan toch dat het museum niet open was op donderdag. Hoe hou je 5 grote kinderen braaf in een auto? Enkele oldtimertijdschriften brengen soelaas.

meeting with Claes Rydholm at the Volvohallen

Zo komen we tegen 18.30 h aan in Göteborg. Mic de Flitser (fotograaf van dienst) zorgt nog voor een kleine extra ronde van Göteborg door de GPS te over-rulen op weg naar de Volvohallen...   Toch nog op tijd om de sleutels van een prachtige C70 T5 in ontvangst te mogen nemen van Claes Rydholm, Manager Volvo Heritage. Een uiterst sympathieke man die met geestdrift heeft meegewerkt aan de uitbouw van VROM dit jaar. De C70 zal ons de komende dagen vergezellen op onze tocht doorheen Zweden. Ik kan je nu al zeggen dat alle medereizigers laaiend enthousiast waren over deze gitzwarte coupé cabrio sportwagen.

We wuiven Claes Rydholm uit en malen nog 65 km af richting Uddevalla alwaar onze Zweedse VROM gastheer, Ortwin Schroeder,  ons opwacht in het piepkleine Hjärtum.

We worden opgewacht door verschillende mensen die zeer nieuwsgierig zijn naar de inhoud van de gesloten trailer. Het is alsof een pakje van Sinterklaas wordt opengedaan. De trailer opendoen is dan ook telkens een topmoment. Het is een leuk weerzien met Ortwin. Hij was twee maand eerder afgezakt naar Luxemburg voor de 80-jarige viering van Volvo. 

Een Zweedse Apollo capsule

Als je in Zweden bent, en het is al bijna 10uur ’s avonds in the middle of nowhere, dan kan je nog altijd pizza eten. Dat doen we dan ook onder deskundige begeleiding van Ortwin. We maken een pizza potpourri van 4 kazen, een C70pizza (echt waar!), en zeevruchten.

Drinken en rijden gaat niet samen, en dat hebben de Zweden begrepen. Een pintje bij het eten is dus uit den boze. Omdat de muggen té enthousiast aan het prikken zijn besluiten we onze cottage te gaan opzoeken. We laten de trailer staan in Hjärtum.  Het is intussen pikdonker geworden en we zijn nog niet ‘thuis’.  Vele donkere kilometers verder komen we met de C70 en XC90 aan op een doodlopend straatje. Een leuke cottage lacht ons toe. Alle faciliteiten zijn aanwezig. Een toilet op ‘loop’afstand van het huisje evenals een ‘buiten’douche die je kan opwarmen met een houtvuurtje. That’s all we need… Minder belangrijk is de werkende frigo waar we wat meegebrachte drank in kunnen leggen.  Het 1m hoge zoldertje is toegankelijk via een mangat van 50 op 50cm: het heeft een hoog Apollo capsule gehalte. Net als in de Amerikaanse ruimtecabine is er net plaats voor drie man. “Göteborg,… we have a problem”, roept Geert vrolijk van op de zolder. Het is intussen half één.  Een warme pint smaakt ook, en we gaan nadien voor enkele uurtjes slapen.

Pininfarina meets Coune

jacques coune volvo 122s from 1963 in Sweden

We staan weer ontiegelijk vroeg op want we moeten de Coune in Hjärtum uit de trailer gaan halen en dan doorrijden naar Uddevalla waar we onthaald zullen worden in de Pininfarina-Volvo (60/40%) fabriek waar de nieuwe C70 wordt gemaakt. Er zijn geen bakkers open om 6 uur ‘s morgens, dus rijden we maar met nuchtere maag door naar de ‘mooist gelegen autofabriek’ ter wereld. Uddevalla was al een havenstadje in 1496 en werd zeer belangrijk door de export van Zweeds ijzer.

Zo domineerde de havenactiviteit het stadje tot 1986 waarna Volvo de haven overnam en wagens begon te produceren. Aan de fabriekspoorten krijgen we allen een Pininfarina badge opgespeld en kunnen we doorrijden. We worden opgewacht door een vriendelijke dame die onze rondleiding in de fabriek ook zal verzorgen. Geen foto’s in de fabriek natuurlijk waar we kunnen zien hoe de C70 gestalte krijgt.

Jacques Coune 122S Volvo Convertible at the Pininfarina factory

Het is een leuk, zeer leerrijk en ontspannen bezoek. We krijgen alle tijd om het productieproces gade te slaan. Het dakmechanisme is uiterst complex en wordt voor elke wagen precies afgesteld. Stef luistert voorbeeldig  en zeer aandachtig naar de hostess met diepblauwe ogen en blond haar. Groot verschil met de plant in Gent: vele handelingen zijn nog manueel.

Jacques Coune 122S Volvo Convertible at the Pininfarina factory
3 generations of Volvo Convertibles: Jacques Coune and C70I and C70II

 Het is een complexe wagen die in een nichemarkt zit. 20.000 cabrio/coupés worden hier nu jaarlijks gemaakt. Leuk om weten is dat de verantwoordelijke voor de productieplant een Vlaming is.Het VROM bezoek loopt ‘s middag af en we besluiten een ‘ontbijt’ te nemen op dit middaguur. We zetten ons buiten op het terras en genieten van het zicht op de baai. Vele arbeiders van de fabriek komen intussen naar de Belgische voorloper van de C70 kijken. De cafetaria van de fabriek is voorzien van lekker eten, en we zijn innerlijk gesterkt om ons naar de volgende afspraak te begeven.

Jacques Coune 122S Volvo Convertible at the Pininfarina factory

Zweedse rots

Meeting with Christer Olsson We gaan nu nog noordelijker en zoeken Christer Olsson op, befaamd auteur van verschillende Volvo boeken.  Olsson wil heel graag de Coune zien en wie zijn wij om hem dat te ontzeggen? We rijden zo door een prachtig landschap en komen uiteindelijk aan in een adembenemend  landelijke omgeving. Olsson’s cottage staat op een flinke rots. De landweg neemt er wijselijk een bocht omheen. De Zweedse vlaggen prijken hier aan élk huisje en boerderij. Olsson staat naast zijn cottage op de rots ons enthousiast toe te wuiven. De schoonzus en haar kinderen is er ook bij. Zij is zelf de dochter van een voormalige topman bij Volvo. Iedereen is zeer relax en er wordt dadelijk hartelijk gelachen.

De Coune is nog steeds topless maar dreigende wolken voorspellen regen. Christer neemt snel zijn fototoestel en dirigeert me waar en hoe ik moet gaan staan met deze Belgische Volvo cabrio. Het is een heerlijk schouwspel om te zien hoe Olsson –tegen de klok- foto’s schiet. Het is intussen beginnen motregenen, maar hij heeft alle shoots rond op het moment dat de dikke druppels uit de lucht komen gevallen. Lichtjes besprenkeld betreden we de woning van deze beroemde schrijver. Het is een knusse plek en heel eerlijk authentiek. De gastvrijheid van de man spreekt boekdelen.

We scharen ons aan de keukentafel en de gesprekken komen als vanzelf. Het is een echte liefhebber van –alles wat beweegt- en weet er met veel humor en kennis over te vertellen. Het is een gezellige boel en we voelen ons thuis. We krijgen elk een Zweeds stukje gebak met een kopje koffie dat mag meedoen aan de wereldbeker “straffe koffie”. Ollson heeft een mooi boek klaar over Bugatti. We mogen het in avant-première inkijken. Hij is werkelijk van alle markten thuis. We togen nog even naar de bovenverdieping waar hij prachtig archiefmateriaal laat zien. Straffe koffie, inderdaad!

Jean Christer Olsson

De tijd vliegt snel en na een fotoshoot met gesloten kap moeten we helaas afscheid nemen. Christer toont me nog snel de gastenkamer en drukt me op het hart dat ik altijd welkom ben…  Ik krijg van hem nog een mooi gesigneerd boek cadeau. Dit is duidelijk geen vaarwel.

Impermeabel

Het is intussen flink beginnen regenen en we moeten ons terug reppen naar Uddevalla naar de parking van het Bohuslänsmuseum. Daar komen we samen met andere VROM-ers. De Coune is in gesloten toestand waterdicht. Er komt geen drup water langs de boven- en/of zijkant van de kap. Een beloning voor het nauwgezette afstelwerk tijdens de restauratie. Het heeft dan ook niet voor niets 6 maand geduurd om het originele handgemaakte frame op punt te stellen. Niets dan bewondering voor Carrosserie Coune om dit –uit het niets- uit te denken en uit te werken want het is een uiterst complexe zaak in 4 dimensies. Op de terugweg lieten, zonder ik er erg in had,  de remlichten van de Coune het afweten. Heel eigenaardig want we hadden de drukschakelaar van de remmen nieuw geplaatst. Hoe een lampje van 20 watt verschil kan maken…. Goed dat Geert nog een stevige MG racing history heeft. Hij weet me handig te ontwijken op het punt waar ik –nogal onverwacht- moet remmen aan de oprit van een snelweg. Niks gebeurd… buiten een zeer stevige adrenalinestoot voor alle Coune-team-members… Het verhaal van onze tocht naar Zweden had hier kunnen eindigen… Aangekomen op de parking zoeken we samen naar de oorzaak. Een fiche onder het dashboard was wat losgekomen. De Coune heeft een gewijzigde elektriciteitsboom in vergelijking met een standaard amazon.  Het is intussen gestopt met regenen. We ontmoeten nog enkele sympathieke Belgen. Bij een van hen is de tocht naar Zweden minder goed afgelopen: hun Duett is in Noorwegen onfortuinlijk van de baan gegaan en daarbij twee meter lager tegen struiken tot stilstand gekomen.

Gelukkig dat de val gebroken werd want 10 meter lager in de afgrond was er een rivier. Sint-Kristoffel was in de buurt. De bestuurder is OK. We vertrekken in colonne naar een leuk havenrestaurantje. Zalm of barbecue vlees op het menu en dit overgoten met een stevige saus rock & blues gebracht door een jong Zweeds bandje. Het wordt laat en we blijven lang plakken. Laat op de avond maken van ons hart een steen en rijden cottage-waarts. Onze eerste officiële VROM-dag zit er op.

 

Carrozzeria

Enkele uren later loopt de wekker weer af. Er is niet veel tijd te verliezen. Het is nog héél vroeg op de morgen en ook vandaag zal er geen tijd zijn voor ontbijt. De hemel is betrokken, maar de nattigheid blijft in de wolken. We zijn al tevreden. We gaan naar de start van de rondrit die voor de deelnemers werd georganiseerd. We zijn met een 70-tal wagens aan de start. Alle type wagens zijn zowat vertegenwoordigd. Duett, katteruggen, amazon, amazon combi, 164, een heuse 145 politiewagen… en een zeldzame P1900 uit Hamburg.

P1900 from Hamburg

De sfeer is ontspannen en het is leuk om de mensen te woord te staan als ze wat uitleg willen over de Coune. Voor sommige Zweden was deze wagen  toch nog een volledige onbekende. Leuk om te zien hoe het verhaal dan wordt verteld door andere omstaanders. We krijgen een routing om U tegen te zeggen: De tocht zal ons leiden van Uddevalla naar Göteborg via 160 km prachtige wegen. We verdelen de 5-koppige bemanning over de Coune en de metaalzwarte C70. We amuseren ons goed. De zon is intussen volledig doorgebroken en we genieten met volle teugen van onze dakloze Volvo’s.

jacques coune volvo 122s from 1963 on Swedish roads

wat een vermoeiende trip! ik wordt daar zo moe van....

De Coune rijdt bijzonder zacht en aangenaam. Jacques Coune maakte de juiste keuze met de B18D motor voor deze wagen. De extra pk’s zorgen dat de wagen een leuk koppel heeft en steeds prettig weet te accelereren indien nodig. De Volvo 122S die als basis diende voor de conversie heeft een top van 165km/h. Deze Coune (zonder overdrive) laat zich heerlijk soepel en relax cruisen tegen 110km/h. Sneller kan dus, maar is echt niet nodig om voor 200% te kunnen genieten van de openluchtsensatie. De ophanging is zacht en biedt toch zekerheid. Zoals het hoort rammelt er niets in deze Volvo: de wagen heeft een uitstekende torsiestijfheid.

Geert en Stef worden beste maatjes

We weten uit ervaring dat je niet veel cafés tegen komt in het buitenland. Alleen Vlaanderen lijkt gezegend met veel potentiële rustplaatsen. We zullen dus met ons ontbijt toch moeten wachten tot we om 12.30 aankomen in Backomo Camp. Deze site werd 300 jaar lang gebruikt als een militaire training plaats. In 1992 werd ze gesloten. Nu is het de ideale stopplaats geworden voor meetings zoals deze.

Prima Carrozzeria

De lokale bevolking is niet voorzien op een invasie van een 70tal oude Volvo’s en het is dus even wachten op een broodje met hesp en kaas. Intussen is er zelfs een hele delegatie uit Tsjechië bijgekomen.  We besluiten het trainingkamp te verlaten en begeven ons verder richting Göteborg. Even later voorzien we onze bolides van de nodige benzine en kijken uit voor aanvulling van onze eigen brandstof. Een pizzeria om de hoek biedt soelaas. Heerlijke pizza’s gemaakt door een echte Italiaan. De uitbater komt een kijkje nemen en is verheugd te vernemen dat Italiaanse vaklui aan deze Belgische wagen hebben gewerkt. Zelf heeft hij vroeger bij Volvo Arendal in de carrosserie afdeling gewerkt van de Volvo 140. de cirkel is rond. Hij gaat even met zijn hand over het koetswerk en een glimlach verraadt dat het zijn goedkeuring wegdraagt.  Er wordt een foto genomen. Er rijden een heleboel 444 en 544 op de parking en zijn aandacht wordt volledig opgeëist door een vrouw die uitstapt. Hij lacht en zegt dat hij haar ‘carrozzeria’ ook mooi vind. Waar komen die clichés over Italianen toch vandaan?   

Volvoland in zicht

Moeilijk te beschrijven hoe mooi de route wel was: het is een unieke combinatie van zeer veel natuur, velden, bossen, rotsen, glooiingen, oude huisjes en boerderijen en vele meertjes… We doen op onze weg nog een leuke ontdekking: we vinden een heuse verzameling Cadillacs langs de kant van de weg. We wanen ons heel even in het Amerika van de jaren vijftig op deze Cadillac-plaza. Een oude benzinepomp draagt bij tot de sfeer. Op één van de, uit de kluiten gewassen, wagens plakt een sticker: “the one who dies with the most toys wins”. We kunnen het niet laten om deze typische mannen-sticker uiterst grappig te vinden. De zon brand er heerlijk op los en we moeten voort maken.

 We krijgen een waarschuwing in het roadbook: “stop where the road ends” en “wait for the next ferry”. We doen braaf wat er ons gevraagd wordt en laten ons 5 minuutjes later overbrengen door de gratis Kornhall Ferry. Deze boot wordt getrokken door een stalen kabel en de overzet duurt amper twee minuutjes naar het Hisingen Eiland. Tof!

We volgen nu de pijltjes naar Volvoland en komen aan op de parking van het Volvomuseum. We nemen de gelegenheid te baat om enkele leuke foto’s te nemen voor het vernieuwde gebouw.  We hebben de rally met succes afgerond.

Coune convertible in front of the Volvo Museum

We begeven ons dan naar de pas geopende Volvo wisselstukken beurs die een paar honderd meter verder in openlucht plaatsvindt.  Daar treffen we nog enkele Belgen aan. Zoals het hoort wordt de motorkap van de Coune eens geopend en kan iedereen eens indiscreet kijken naar het motorcompartiment. Ook de motor krijgt goedkeurende blikken. Ik wordt aangeklampt door een uiterst enthousiaste Zweedse reporter. We doen een kort ritje naar het Volvo Arendal testcircuit . Hij geniet er duidelijk van en weet een snelle fotoshoot te versieren van de Coune in de ondergaande zon. Binnen afzienbare tijd zal de wagen niet langer een onbekende zijn voor het Zweedse oldtimerpubliek: het is een terechte erkenning na bijna 45 jaar voor de mooie creatie van Jacques Coune. De tijd vliegt snel en de wolken trekken samen boven de openluchtbeurs. We krijgen nog een gouden tip van Claes Rydholm om in Kungälv te gaan eten. We sluiten gehaast de kap van de Volvo, rijden vierklauwens weg van de Volvosite en ontsnappen ternauwernood aan een heuse plaatselijke stortbui.  

jacques coune volvo 122s from 1963 at Volvo Arendal

Regensensor

Op een heel mooi marktpleintje in Kungälv doen we ons tegoed aan het laatste avondmaal op Zweedse bodem. De aanrader van Claes is een voltreffer: een De chauffeurs onthouden zich geheel van alcohol en de anderen genieten van een lekker lokaal biertje. De regen is volledig uitgebleven, en als we om 11 uur vriendelijk worden verzocht huiswaarts te keren besluiten we de wagens weer zonder dak te toveren. S’nachts cabrio rijden op een mooie zomeravond heeft iets heel bijzonder. De geuren van de omgeving worden veel intenser en dit geeft, samen met een fonkelende sterrenhemel, een grote toegevoegde waarde. De 100km rit in het donker naar onze cottage is prachtig. Too good to be true. Hoe meer we onze eindbestemming naderen, hoe meer een ander spektakel zich begint af te spelen: de lucht wordt in de verte fel en  kort opgeklaard door bliksemflitsen.

 Boven ons kunnen we de sterrenhemel nog zien, maar aan de horizon waadt de hemel in het donker. Er bestaat een gerede kans dat we nog een douche te verwerken krijgen.  We tellen de seconden af tussen flits en donderslag. We komen dichterbij. Ik geef niet graag op en blijf doorrijden. De eerste druppels tikken tegen de voorruit. We zijn nog op de snelweg en kunnen nog geen halt houden.  De C70 gaat wat verder aan de kant en sluit zijn dak in minder dan 30 seconden. Wij zullen net iets meer nodig hebben, maar zijn wel geoefend in het snel sluiten van het cabriodak.

We stoppen, ondertussen is het echt flink aan het regenen, onder het afdak van een benzinestation en sluiten de kap. De compensatieveren van het cabriodak maken dat alles heel vlot gaat. We zijn nu heel dicht bij onze eindbestemming en zien met behulp van de grootlichten de cottage opduiken tegen de rand van het bos. Het is middernacht, maar oef, we zijn “thuis”.

 

Pied de stalle 

’s Morgens moeten we weer eens vroeg uit de veren: Lex Kerssemaekers, senior VP Products & Business Strategy van Volvocars geeft een welkomstwoord op de VROM meeting om 9 uur. We moeten eerst de trailer nog gaan halen in Hjärtum. Juist geraden; het wordt de derde dag op rij zonder ontbijt.  Op weg naar Göteborg komt er een telefoontje van Claes Rydholm om te vragen of we de Coune boven aan de tent van de Zweedse Amazonclub willen opstellen.  Vlak voor de aankomst aan de tent zie ik een lachende Lex Kerssemaekers. Hij stelt me kort voor aan zijn gezin. We hebben een hartelijke babbel over de wagen.

De zon is niet echt van de partij, maar de regen blijft uit. De Volvo’s blijven toestromen op de site: elk type heeft zijn vereniging en zo worden de honderden Volvo’s ook gerangschikt. Bezoekers uit Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Polen, Zwitserland, Engeland en België. Er is voor elk wat wils en de organisatie heeft een podium gemaakt om enkele speciale Volvo’s voor te stellen aan het publiek. 

Zo begint men met een zwaar gepimpte Volvo 760 pick-up in een licht purper-roze kleurcombinatie. Heel tof van de organisatie want hiermee wilden ze onderstrepen dat voor hen élke Volvo-liefhebber voor hen van tel was; of het nu over een originele wagen dan wel een zware toegetakelde johnnybak gaat. Dat ze meer dan een half uur nodig hebben om de wagen terug van het podium af te krijgen (de wagen hangt luttele centimeters boven de grond) neemt men er graag bij. Mijn oscar ging uit naar een –nogal ruw- gechopte herrieschoppend roze amazon met twee pippi langkous jongedames die net uit de fifties kwamen overgevlogen (bubblegum incluis). Het was zo schreeuwlelijk, dat het poëtisch mooi werd. 

Ik ga snel effe het museum bezoeken. Geert en Mic zijn al ter plekke. Jan en Stef lopen de beurs af op zoek naar stukken of Volvo prullaria. De nieuwe inkomsthal is een verademing voor het museum. Aan de uitgang liggen de stapels boeken van onze vriend-schrijver Christer Olsson. Respect!  

Fedde Talsma likes the design of the Volvo 122S convertible from Jacques Coune

Op het plein kom ik Fedde Talsma tegen. We hadden elkaar al eerder gezien op de avant-premiere in Brussel van de C70II, waar hij de chief designer van is. Hij had de wagen al op foto gezien, maar ziet nu voor het eerst een voorloper van de huidige C70 in levende lijve. Het is leuk om te horen van een chief-designer dat hij het een zeer mooie wagen vind. Ik zal de boodschap zeker doorgeven aan Jacques Coune. Dat zal hem blij maken. Fedde toont veel interesse en ik vertel honderduit. We moeten ons gesprek onderbreken want het is de beurt aan Jacques Coune zijn creatie om het podium op te gaan.

Door alle luidsprekers klinkt het oorverdovend lawaai van een overvliegende jet. Zo krijg je de aandacht van de bezoekers voor de aankondiging van de volgende wagen. We rijden de Coune ‘gesloten’ op het podium. Ik heb afgesproken met Geert om samen de kap te openen voor het publiek. Het volk stroomt toe naar het podium.  Ik krijg, onverwacht, de microfoon in mijn handen geduwd en mag de uitleg doen over de wagen. Ik vertel over de geschiedenis van de wagen en over de meer dan 100 verschillen met een standaard amazone. Ik vraag Geert op het podium om de kap open te doen, en vraag een toejuiching voor mijn vriend die zo goed geholpen heeft bij de restauratie van de wagen. Geert wordt op handengeklap onthaald en bescheiden als hij is, vervloekt hij mij een beetje voor de ongevraagde aandacht. With such friends, who needs enemies?

jacques coune volvo 122s from 1963

Geert Collaerts krijgt applaus voor zijn medewerking

 Ik voel dat de mensen geboeid luisteren. Het doet goed om zoveel blije gezichten te zien. De wagen blijft na mijn relaas nog even staan en verschillende oude bekenden komen nog hallo zeggen. De tijd is onvoorstelbaar snel gevlogen en het is al tijd geworden om aan inpakken te denken. We bedanken Claes Rydholm en Ortwin Schroeder voor de prachtige organisatie. We zien elkaar spoedig weer want Claes komt in het najaar naar België.

VROM Co-organiser Ortwin Schroeder is a happy man

Author Ole Callesen learns more about the details of the Jacques Coune Volvo

Breakfast is served!

De wagen wordt geladen in de trailer. Het groot zwart deksel gaat dicht.  Op onze terugweg naar Malmö halen we nog –just in time- een hele karrenvracht Volvo onderdelen uit voor Jan Troch. Flink geladen gaan we de boot op in Malmö richting Travemunde. Dit reusachtige roro schip is nog maar drie weken oud en we zijn bijna helemaal alleen op deze mastodont.  In ieder geval kregen we waar voor ons geld. Deze overtocht is merkelijk goedkoper dan de ferry en de brug en hotel gecombineerd. We scheppen een luchtje buiten op het dek onder duizend sterren en voelen ons de koning te rijk. Dit is surrealistisch. De badkamer in onze fonkelnieuwe kajuit staat in schril contrast met het blauw plastic afwasbakje van onze cottage. Beide hebben hun charmes. We slapen snel in worden gewekt om 6 uur ‘s morgens voor het… ontbijt.

We rijden om 7 uur stipt van de boot af en begeven ons linea recta naar huis. We zijn allen doodmoe van de laatste dagen en de 4200 km die we samen hebben afgelegd. Maar jongens, wat was het de moeite! Opdracht volbracht. Mic, Geert, Jan, Stef: ik ben blij dat je in mijn team zat!

J

 Stoffel Mulier

Jan Troch in jacques coune volvo 122s from 1963

© 2007 foto's Mic Mertens, Stoffel Mulier, Geert Collaerts

info over Jacques Coune? www.amazoncoune.be


· wat een mooie auto

 © LOV 2007