LOV maak je mee

 

 

 

Terug Foto's Technika Archief


MATRA –MEKKA

Flying the Matra

Toen onlangs plots  mijn 15 j oude wagen de geest gaf met bijna 200 000km op de teller , surfte ik op internet  voor een snelle "in-between"  auto ..... en tussen alle hedendaagse,  onpersoonlijke " eenheidsworst" vond ik plots een  platinakleurige Matra Murena van meer dan een kwart eeuw oud ; ik ging kijken en .......eigenlijk kon ik het scenario al raden ...

Toen ik me nestelde in de kuipzetel van de zéér lage cockpit, de pneumatische pop-up frogeye  koplampen liet uitfloepen en de motor  achter mijn oren aanjoeg..... was het een warm weerzien met een "oud lief"  uit de jaren 70 toen ik een witte Matra Bagheera  ( zeg maar de mama van de Murena) van dit mooi kind in mijn bezit had. Enige, doch hemelsbreed, verschil is dat de Matra Murena een thermisch verzinkt chassis heeft en een polyester koetswerk.

 

Het is een mid-engine threeseater  met  een gewicht van amper 900 kg !! Dat Matra in de jaren 70  de plak zwaaide in de F 1 ; F2 en F3 ; is duidelijk te merken aan het concept van deze toch wel in collectioneursmiddens  underestimated GT. De baanligging is zaaaaaalig!   Drivers-satisfaction guaranteed! Door het zeer laag zwaartepunt, de mid-engine en de onafhankelijke wielophanging. Ik heb haar nu in dagelijks gebruik en elke verplaatsing is fun!

Matra Mekka: natuurlijk is het internet een prachtig, complementair ding binnen onze hobby om  contacten, places en spares te vinden. En zo kwam ik van de week een dagje terecht in Nederland in Herwijnen, waar een carrossier al  zowat 25 j  een bedrijfje uitbaat met één type Matra: de Murena. Een model dat niet meer bestaat van een constructeur die niet meer bestaat en waarvan amper 10 000 wagens worldwide werden geproduceerd. ....straf  eigenlijk! Wie weet er hoeveel er  maar overleefden na bijna 30 jaar?

 

Te midden van de polders in een schilderachtig plaatsje tussen de Waal, de Linge en de Lek ..... allemaal, typische Hollandse watertjes met rietoevers vond ik tussen de weiden en de koeien "Carjoy"  ( www.carjoy.nl).  Ik trof er 3 monteurs aan waarvan ééntje de zaakvoerder in een zeer relax "car - enjoy -ing" sfeertje inderdaad , stuk voor stuk  ietwat individualistjes maar met liefde voor mooie koetswerken en no-nonsens mechaniek  (geen chips, pc stuff en andere elektronische gadgettoestand in wagens aub!)

Elke matraliefhebber werkt er mee aan zijn troetelkind (als hij dat wenst) en zo kon ik mee de versnellingsbak  demonteren , nieuwe synchronisatieringen steken ; de pneumatische headlights mee fijnregelen en een hoop complexe overbrengingsstangen naar de rearengine-boite  demonteren en monteren de draagarmen  (een story apart ....deed ik al met een locale garagist) s'middags kreeg ik een prachtige  (pedalen ;...) "easyrider" FIETS ...! in mijn  handen geduwd met brede banden en flames .... (ahum)  erop.... “hier Stef, kén je een broodje mee halen int dorp” Ik aarzelde geen moment… Het was stoempen,  maar het moet een leuk prentje zijn geweest ....

In de late namiddag  zat het belangrijkste werk erop ; ik begon me loom te voelen want ik vertrok in Rotselaar Heikant al om 04.10h. ‘s morgens... Nog even shoppen in het magazijntje  en toen zag ik plots een foto aan de muur van Jacky Ikx  in een, toen nog, formule 2  die nét effe  (  four wheels off)  "airborn" was  na  het nemen van een bump ....  Ik las de ondertiteling  ........  Jacky Ickx ...... " FLYING the Matra" ! Een mooiere afsluiting van de dag kon niet .

Het is niet voor niets dat MATRA de afkorting is van Méchanique Aviation (!) et TRAction ...

Happy landings ....       

Stef De Wit

  LOV 2008