LOV maak je mee

 

 

 

Terug Wolseley VOMAC BA 2006 Zilverstoown LOV Libre WITLOV Luxemburg Skoda Hitler VW Grand Prix


Moedige mannen in gekke machines

Het is feest in Magny-Cours. Honderd jaar geleden werd in Frankrijk immers de allereerste Grand Prix uit de geschiedenis van de autosport georganiseerd.

Er wordt al veel langer dan honderd jaar met auto's geracet, maar na een dik decennium scheuren van stad naar stad vond de Franse regering het welletjes. Nadat er in 1903 bij Parijs-Madrid acht doden waren gevallen - onder wie automobielontwerper Marcel Renault - werden races op de openbare weg verboden.

De autosportliefhebbers bleven echter niet bij de pakken zitten. De krant L'Auto schreef een offerte uit voor een circuitrace en het project werd ietwat verrassend toegewezen aan een groep enthousiastelingen uit Le Mans, die een circuit van 103 kilometer hadden uitgetekend. Er moest nog één en ander worden geregeld - 500.000 kubieke meter asfalt gegoten, nieuwe wegen aangelegd (sommigen bedekt in houtparket), 40 kilometer afsluiting neergepoot - maar op 26 juni 1906 was alles klaar voor de allereerste Grand Prix de France , zo genoemd naar eerdere paarden- en wielerwedstrijden.

Huiveringwekkend

Van heinde en verre waren ze naar Le Mans afgezakt. Alleen de Engelsen lieten verstek gaan. Die vonden het maar niets dat hun Gordon-Bennett landenbeker was verdrongen door een individuele competitie. Bij de 34 wagens 25 Franse bolides, die meteen ook de grote favorieten leverden.

Henri Desgranges, stichter van de Tour de France en hoofdredacteur van L'Auto , had zijn lezers opgeroepen ,,de toekomst respectvol te gaan begroeten'' en de man kreeg gehoor: 180.000 toeschouwers tekenden present.

Vanaf zes uur 's morgens werden de wagens gelost. Eén voor één, met de bedoeling zo snel mogelijk zes rondjes af te leggen. Na iedere omloop mocht even worden gerust. Aanvankelijk leidde ene Baras, die tijdens de eerste ronde met zijn Richard-Brasier een huiveringwekkend gemiddelde van 118,300 km/u haalde. Een snelheid die door niemand zou worden geëvenaard, maar de rangschikking werd over het totaal van de ronden opgesteld. Na de eerste dag van zes rondjes leidde Ferenc Szisz, een Hongaar die vooral bekend was als mecanicien van Louis Renault, de broer van de verongelukte Marcel.

Verbrande ogen

,,Een verschrikkelijke wedstrijd'', zou Szisz later schrijven. ,,Niet alleen werd het wegdek helemaal stukgereden en kreeg ik bij het naderen van tragere auto's keien in het gezicht, ook de hitte van de motor was ondraaglijk. Mijn ogen waren helemaal verbrand.''

Tijdens de nachtelijke pauze - de volgende dag moesten er nog eens zes ronden worden afgelegd - trok teambaas Louis Renault met zijn rijder op zoek naar een beschermbril. Uiteindelijk fabriceerde Renault zelf met naald en draad een masker voor Szisz.

De Hongaar liet zijn 26 minuten voorsprong van de eerste dag niet teloor gaan. Met een totaaltijd van iets meer dan 12 uur won hij de allereerste Grand Prix ooit. Nazarro legde met een Fiat beslag op de tweede plaats, enkel dankzij het gebruik van een nieuwigheid van Michelin: door afneembare velgen verliepen zijn bandenwissels drie keer zo snel.

abstract uit "sportwereld" door Gert Vermersch in Magny-Cours, ingezonden door Dirk

 
 © LOV 2007